Friday, July 17, 2020

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

KALENDAR 2021

Assalamualaikum semua, hari ini saya nak terangkan tentang proses membuat kalendar mengikut citarasa sendiri. Terdapat beberapa cara yang perlu diikuti sekiranya berminat. Sila ikuti prosesnya di bawah:


  1. Perlu download Adobe Photoshop (tak kisah version berapa pon)
  2. Perlu sign up dan beli aplikasi tersebut.
  3. Bila selesai semua, dah boleh mula membuat kalendar..
  4. Pertama sekali bolehlah buka photoshop pastu sila tekan "create new" untuk mendapatkan canvas warna putih dan pilihlah background yang anda suka.
  5. Pilih "open" untuk uploadkan gambar tersebut.
  6. Pastu buka mangga dan perlu "drag" gambar yang anda pilih tadi ke dalam canvas putih.
  7. Setelah dah ada background pada canvas putih tu, bole tekan "Ctrl" "T" untuk edit gambar tu jadi penuh pada canvas putih.
  8. Haa lepas tu, bolehlah masukkan kalendar mengikut bulan dan caranya masih sama seperti kita masukkan background tadi.
  9. Lepas tu, bolehlah kita masukkan apa sahaja gambar atau kata-kata hikmah untuk mencantik kalendar tersebut mengikut citarasa sendiri.
  10. Setelah siap semuanya, untuk simpan bolehlah pergi ke "file" dan cari "save as".. kemudian tunggu siap peratusan mencapai 100%
  11. Maka siapplah kalendar tersebut, dan boleh ulang cara yang sama untuk membuat kalendar yang seterusnya.
Sejujurnya, saya merasakan agak tertekan pada mulanya sebab apps photoshop ini agak berat dan membuatkan laptop saya menjadi "hang" .. tapi percayalah setelah anda mengetahui cara yang betul untuk membuatnya, saya yakin anda semua pasti gembira dengannya kerana pada masa yang sama ini juga dapat melatih atau merangsang bakat kreativiti tersendiri.. apa yang penting sekali "Jangan berputus asa untuk terus mencuba"..



















No comments:

Post a Comment