- Responden menggunakan Facebook untuk membincangkan tugasan akademik manakala Twitter pula tempat untuk melatih kecekapan berkomunikasi dan kebudayaan.
- Twitter mempunyai potensi dalam aktiviti membaca selepas kelas manakala Facebook dapat menunjukkan hasil positif dalam meningkatkan kemahiran komunikasi mereka.
- Twitter dapat membantu dalam mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak maklumat diperoleh manakala Facebook pula dapat mendedahkan bahawa keyakinan, motivasi dan sikap pelajar bertambah baik dan nyata.
- Facebook dapat membantu guru mencapai perubahan strategi, mentaliti dan sikap manakala Twitter pula dapat membuktikan bahawa pelajar lebih aktif dalam kolej ketika melibatkan diri dalam penggunaan Twitter.
- Twitter dalam menggubah cara pembelajaran mereka dan membantu dalam proses pembelajaran manakala Facebook dapat mencungkil kemahiran pelajar dalam berkomunikasi.
Rujukan:
Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu
No comments:
Post a Comment